13 juli 2014

Over een katoenen vulling die niet meewerkte en een hulpje bij het opspannen...


Na gisteren een paar uur hard in de tuin gewerkt te hebben, vond ik dat ik wel wat quilttijd verdiend had. Ik had de Vin du Jour top al een paar weken klaarliggen om gedubbeld te worden dus ging ik daarmee aan de slag - zoals gewoonlijk met Thijsje in de buurt, die alles goed in de gaten houdt.

After some hard work in the garden, yesterday, it was time for some quilting. I had the Vin du Jour quilt top waiting for some weeks now, ready to be basted, so I got started - as usual with Thijs, keeping a keen eye on everything I was doing.


Eerst werd de achterkant 'opsekop' op de grond gelegd. Mijn tape was op, maar gelukkig had Philippe nog wat in zijn sporttas zitten (hij windt dat bij de voetbal rond zijn enkels, zodat zijn scheenbeschermers niet kunnen afzakken). Daarna de tussenvulling erop. Ik heb deze keer voor een katoenen tussenvulling gekozen. Zo wordt de quilt iets dikker dan met de synthetische tussenvulling die ik normaal gebruik. Eenmaal dat het gequilt is, zal het er zo wat antiekeriger uitzien.

First, I taped the backing upside down to the floor. I finished my last tape, but luckily, Philippe had some in his sports bag (he winds it around his ankles to keep up his shin pads when he plays football). Then the batting went on. I used a cotton one this time, because it will make the quilt slightly thicker than the synthetic batting I normally use. It will add a bit of an 'antique' look to it.


En als de vulling netjes gladgestreken is (ik begin in het midden en wrijf de bobbels er zachtjes naar buiten toe uit) kan de top erop, die op dezelfde manier gladgestreken wordt. Perfect!

When the batting is flattened (I start in the middle and smoothen it outwards) it's time for the top, which is smoothened the same way. Yes, that looks perfect!


Nou ja, niet zo perfect, want het rijgen wilde niet echt lukken... Ik gebruikte de gebogen naald, zoals altijd, maar hij wilde niet door de tussenvulling heen. Zoals je wellicht op de foto kunt zien zitten er dikkere 'dotjes' in de tussenvulling en de naald wilde daar niet door... Soms moest ik wel 4 of 5 keer opnieuw prikken voor hij terug boven kwam. Ik had dit nog nooit eerder gehad, niet met de synthetische vulling, maar ook niet met de katoenen Hobbs, die ik in enkele oudere quilts heb gebruikt.
Meer dan 2 uur later was ik het rijgen helemaal beu en deden mijn vingers enorm veel zeer. Hopelijk zou het doorquilten beter gaan. Zo niet, dan zat er niks anders op dan alles uit te halen en een nieuwe vulling te gebruiken. Dan waren al dit werk en de zere vingers voor niets geweest...

But the basting went less perfect... I used the curved needle, as I usually do, but it had problems sliding through the cotton batting. The batting, as you can see in the picture, has some thicker parts, like 'dots', and the needle didn't want to go through... Sometimes I needed to try 4 or 5 times before the needle got back up again. I have never had this problem before, not with the synthetic batting, nor with the Hobbs cotton batting I used in some of my older quilts. Over 2 hours later, I was sick and tired of basting and my fingers felt really sour. I was hoping quilting would go better, and if not, this batting would have to be replaced. Maybe all this work would have been just a waste of time and energy!


Ik besloot om deze keer alleen horizontaal door te rijgen, in plaats van een raster te maken zoals gewoonlijk. Ik quilt toch altijd in de ring door, en hierdoor zouden de lagen in principe niet echt kunnen verschuiven. Thijs was het er helemaal mee eens, dus trokken we het tape los en legden we de quilt op tafel, om het quiltpatroon voor het eerste blok te tekenen.

I decided to only baste horizontally. Usually I make a grid, but I figured out that my hoop would keep all layers in place and it would save me some real pain in my fingers, as well as another 2 frustrating hours. Thijs totally agreed, so we removed the tape and put the quilt on the table to draw the quilting patterns for the first block.



Elk blok zal anders doorgequilt worden en voor het eerste blok gebruikte ik een plastic quiltmal, een papieren mal die ik zelf getekend had, een klos en tekende ik nog wat lijnen uit de vrije hand. Voor de sashings werd het bekende kommetje weer bovengehaald en maakte ik hetzelfde quiltpatroon als ik gebruikte in de rand van de Tea Angel. Ik vond dat zo'n mooi patroon, dat het hier ook gewoon in moest.

The quilting patterns are going to be different in each block. For the first I used a plastic template, a paper template I drew myself, a spool and some free hand drawing. The sashings are made with the small bowl again and they're just the same as the border of the Tea Angel. I liked that pattern so much, I wanted to use it in this quilt too.


Oh, en wat betreft het quilten: ik heb gisteravond de eerste steekjes gemaakt en de dunne, scherpe quiltnaald gaat gelukkig perfect en zonder problemen door de vulling. Oef!

Fijne zondag!

Oh, and for the quilting? I tried a few stitches last night and luckily the sharp, thing quilting needle gets through the batting easily. Phew!

Have a nice Sunday!

13 opmerkingen:

Noa zei

wat mooi Ellie ik vind jou quiltpatronen en ideeen altijd zo fijn om naar te kijken

Tania zei

Dat ziet er al prachtig uit!
Jammer dat de tussenvulling niet zo mee wou werken. Maar gelukkig had je goeie hulp.
Welk soort stift gebruik je?

Guusje, zei

Wat een mooie quilt wordt dit. Ik heb hier ook katoenen tussenvulling liggen ben benieuwd hoe deze het doet mer dubbelen en rijgen. De quiltpatronen die je gebruikt en getekend hebt zijn erg mooi. Veel quiltplezier.

Truus zei

Nog nooit deze tussenvulling gebruikt-altijd dunne vlies.
Arme vingers en rug van jou!
Succes met het doorpitten.
gezellige zondag bij je kacheltje!
groetjes,Truus uit Drenthe

Maria zei


Me encantan los quilts que haces, desde sus comienzo, su planteamiento y el final cuando lo tienes todo listo para acolchar.
Realmente tienes unas manos preciosas.
Kises from Spain

Dolores zei

I'm glad the quilting went well for you. It would have been frustrating taking it all apart to replace the batting.

Ineke zei

Prachtig Ellen, je bent zo inventief met het tekenen van quiltpatronen.

Succes met het door-quilten.

Liefs, Ineke

ria vogelzang zei

Wat een strubbelingen met die katoenen tussenvulling. ..
Ik gebruik die ook graag en ik moet zeggen dat ik het zelfs fijner vind doorpitten dan de Hobbs!
Dus heel veel quiltplezier! Lijkt me leuk om te zien hoe je het precies gaat doen met al die verschillende patroontjes; vind ik ook altijd zo leuk!
Groetjes, Ria.

lenie.rood zei

Dat wordt een hele mooie quilt Ellen. Prachtige quiltpatronen heb je uitgezocht. Ook ik ben wel benieuwd naar de stift die je gebruikt, en hoe je de lijnen er weer uit krijgt, en of ze lang genoeg blijven staan. Ik heb zelf wel eens een stift uitgeprobeerd die vanzelf vervaagde, maar dat gebeurde te snel.
Ik volg je mooie werk al een hele tijd.
Groetjes,
Lenie,
www.dutchpatches.nl

Ellie's Quiltplace zei

@ Noa: Dankjewel! :o)

@ Tania: ik gebruik de 'Water-soluble marking pen' van EZ Quilting. Die geeft een mooie, dikke lijn die duidelijk te zien is tijdens het quilten.

@ Guusje: dankjewel. Elk blok wordt anders, het echt leuk om die patronen uit te zoeken en zelf te bedenken.

@ Truus: volgens mij had je net mijn mail aangekregen ;o)
Ik heb met andere katoenen vullingen geen last gehad, het zal dit merk (geen idee trouwens welk merk) zijn, in combinatie met de dikkere, halfronde naald. De blaar op m'n vinger is al weggetrokken :op

@ Maguida: gracias! Thank you for your compliments!

@ Dolores: I think it was the combination of the cotton batting and the thicker, curved needle that didn't work. I'm so glad I don't have to replace the batting!

@ Ineke: dankjewel! Het is echt een uitdaging om bij elk blok een leuk patroon te vinden. Ik probeer ze allemaal anders door te quilten, net zoals alle patchworkblokken ook anders zijn. Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal worden!

@ Ria: ik merk qua doorquilten niet speciaal veel verschil met de Hobbs, maar ja, die heb je ook weer in allerlei verschillende soorten en ik heb ze nog niet allemaal uitgeprobeerd :o)
Het zoeken en bedenken van de quiltpatronen is zo leuk! Soms is het niet voor het ene blok, maar beter voor het andere. Het is een hele puzzel!

@ Lenie: dankjewel voor de complimenten! Die verdwijnpennen zijn inderdaad handig, maar snel weg. Ik gebruik de 'Water Soluble Marking Pen' van EZ Quilting. Deze verdwijnt door water, al vind ik wel dat hij na enkele weken een beetje vervaagd. Je moet de quilt wel wassen achteraf zodat alle stift echt uit de quilt is. Wanneer je de plantenspuit gebruikt trekt de stift in de vulling en kun je later lelijke blauwe vlekken krijgen in je quilt. Succes!

Carin zei

Balen dat het doorrijgen je zo tegenviel. Ik gebruik, naast wollen vulling, altijd de katoenen vulling van quilters dream. Die is zo heerlijk zacht en van bobbeltjes in de vulling is helemaal geen sprake.

Flickenstichlerin zei

Nice written post, so interesting, thank you for sharing.
Greetings,
Sylvia

Ellie's Quiltplace zei

@ Carin: bedankt voor de tip!
Ik wist niet dat er zoveel verschil in vullingen zat, dat krijg je als je altijd hetzelfde gebruikt en nooit eens wat anders probeert ;o)

@ Sylvia: thank you!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...