14 juli 2013

Vissen...


Afgelopen week waren we opnieuw een paar dagen aan zee te vinden. Ondanks dat het behoorlijk waaide en het niet echt warm was, hebben we onszelf goed vermaakt. Maandag gingen we naar de 'paardenvissers' in Oostduinkerke, een oude traditie die ik werkelijk prachtig vind.

Last week, we spend another few days at the seaside. Eventhough it was very windy and not so warm, we did enjoy ourselves. On Monday, we went to see the 'paardenvissers' (fishermen on horses) in Oostduinkerke, a very old tradition which I really love. 

 

 

 
De paardenvissers zijn goed aangekleed in waterdichte kleding en ze gaan met hun paarden ver de zee in. De paarden trekken elk een net voort, om de garnalen in te vangen. Het is werkelijk prachtig om te zien hoe sterk de paarden zijn en hoe hard ze werken terwijl ze de golven en de kracht van het water weerstaan.

The paardenvissers are warmly dressed in watertight clothing and they take their horses far into the sea. The horses each pull a net to fish for shrimps. It's amazing to see how these strong animals work so hard and how they resist the waves and the force of the water. 







Terug op het strand wordt de vangst gesorteerd door de vissers: enkel de garnalen die groot genoeg zijn worden meegenomen, de rest blijft achter op het strand. Dat is een lekker hapje voor de meeuwen, die al in grote getale ongeduldig zitten te wachten. De vissers worden gadegeslagen door kinderen, die wat van de garnalen mee naar huis mogen nemen. Ze hopen allemaal dat ze straks in de kar achter het paard plaats mogen nemen en dat ze mogen meerijden naar de dijk.

Back on the beach, the catch is checked by the fishermen: only the large shrimps are taken, the small ones are left on the beach. They're a real treat to the many seagulls that are waiting impatiently. The fishermen are carefully watched by tourist children, who can take some of the shrimps home. They all hope to catch a ride back to the promenade on the fishermens carts, pulled by the horses.





Het is niet de eerste keer dat we naar de paardenvissers zijn gaan zien, maar ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik kan me niet voorstellen hoe het jaren geleden moet zijn geweest, toen dit nog gedaan werd als broodwinning en mannen en paarden steeds weer opnieuw dat koude water moesten trotseren, hopend op een goede vangst. Het moet hard werk zijn geweest, helemaal niet zo charmant als het er nu uitziet. Maar ik vind het fantastisch dat die oude traditie op deze manier bewaard blijft.

It's not the first time that we went to see the paardenvissers, but I enjoy it every single time. I can't imagine how it must have been years ago, when they did this to make a living and the men and horses had to conquer the cold water again and again, hoping for a good catch. It must have been a tough job, not quite as charming as it looks now. But I love how these men keep this tradition alive.


Na de paardenvissers gingen we naar Brugge, maar daarover een andere keer meer.
Fijne dag!

After we went to see the paardenvissers, we took a trip to Bruges, but more about that later.
Have a nice day!

8 opmerkingen:

katrien zei

Hé je was zowaar in mijn achtertuin.
Mooie traditie die paardevissers.

Ria van Kasteel zei

Ja die paardjes hebben ook heel wat te verduren met dat koude zeewater, leuk dat je ons mee laat genieten.

Groetjes van Ria ;0))

monne-floor zei

Die hebben wij ook gezien een paar jaar geleden super is dat.

maria zei

Mooi verslag van de paardenvissers is lang geleden dat ik dit nog zag...mooie foto´s...
En je was zowaar in mijn voortuin....

Ineke zei

Wat mooi dat je ons er van laat genieten via je blog en foto's. Wat een mooie traditie.
Fijne zondag

Anoniem zei

Het moet erg zwaar werk zijn,maar wel geweldig om te zien.
Heerlijk een dagje aan zee-dat mis ik wel,ook al woon ik aan het water.Maar die zilte lucht en de aanrollende golven....jeugdsentiment.
Ben benieuwd naar je Bruggeverhaal en je vissenquiltje.
groetjes,Truus uit Drenthe

ella zei

Een heerlijk sfeerblogje, dankjewel.

Ellie's Quiltplace zei

@ Katrien: klopt! Ik ben zelfs nog bij jullie gepasseerd met de koersfiets :o)

@ Ria: het zijn prachtige, sterke beesten. Ik ken niet veel van paarden en ik weet niet of ze echt van water houden, maar ik vind het altijd fantastisch om te zien hoe diep ze de zee in gaan. Er komt dan maar juist het kopje nog boven.

@ Simonne: wij zijn er ook al vaker geweest en elke keer kijken we of de paardenvissers er zijn. Er staan altijd vooral veel kinderen bij, maar ook wij vinden het nog super om te zien :o)

@ Maria: ik heb de indruk dat er in jullie buurt heel veel quiltsters wonen! Leuk!

@ Ineke, Ella: :o)

@ Truus: ik ben in Zeeland geboren, maar ik moet zeggen dat ik hier in de Kempen ook mijn draai goed heb gevonden. Veel minder water, maar weer andere prachtige dingen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...