15 november 2012

Het mandje...

Het mandje... een eenvoudig blok, prachtig, maar ook heel intrigerend...

The basket... a simple block, very beautiful, but also quite intriguing...


In de Dear Jane quilt, zoals hij staat afgebeeld in het boek, staat blok J-12 - Rebecca's Basket op zijn kant. Ik vroeg me af waarom Jane dat gedaan zou hebben. Kon het een foutje zijn? Ik kon het me niet voorstellen, want volgens mij heeft Jane met de grootste zorg aan de quilt gewerkt.

In the Dear Jane quilt, as printed in the book, block J-12 - Rebecca's Basket, is on it's side. I was wondering why Jane would place the basket that way. Could it be an error? I couldn't imagine, since the quilt looks to be made with so much care.


Toen viel mijn oog op het hoekblok, waar Janes naam op staat en ik kreeg de indruk dat niet Jane, maar Brenda een foutje had gemaakt. Kijk maar eens naar het blok in het boek. Persoonlijk zou ik veel te trots zijn als ik zo'n mooie quilt gemaakt had, om mijn naam op z'n kant te schrijven! OK, het is leuk om te weten hoeveel stukjes er in de quilt zitten (en dat is een flink aantal), maar, eerlijk gezegd weet ik veel liever wie de quilt gemaakt heeft.

Then I noticed the cornerblock, with Jane's name on it, and I started to get the impression that not Jane, but Brenda made an error. Just take a look at the block as shown in the book. Personally I would be too proud having finished such a beautiful quilt, to write my name that way! OK, it's nice to know how much pieces the quilt contains (and this number is quite impressive), but, honoustly, I'm more interested in the name of the maker.


Vorige week, terwijl ik aan mijn mandjesblok werkte, kwam de vraag rond het mandje weer naar boven. Ik legde mijn blok opzij, want het mysterie rond het blok moest en zou opgelost worden voor ik er rustig aan kon verderwerken. Dus googelde ik naar de originele quilt, die in het Bennington Museum hangt, en kijk wat in vond:

Last week, I came up with the question about the block again, while piecing my own version of the basket. I put my block aside, because I really needed to unsolve the mystery of the basket block. So I googled for the original quilt, which is displayed in the Bennington Museum, and look what I found:


Zoals je ziet is de quilt in het boek een kwartslag gedraaid, en in de quilt in het museum staan zowel het mandjesblok als Janes naamblok recht.

As you can see, the quilt in the book is turned by a quarter and in the quilt as displayed in the museum both the basket block and Janes name block are positioned in the right way.


Voor mijn quilt laat ik het maar even zo tot hij klaar is. Het is gemakkelijk om het mandje tijdelijk 'op zijn kant' te plaatsen en de nummering van de blokken in het boek te volgen. Maar als hij klaar is, dan zal mijn quilt met een kwartslag worden gedraaid, net zoals de echte Dear Jane.

Fijne dag!

As for my quilt, I decided to leave it this way untill I have finished the quilt. It's easier to just place the basket 'on it's side' and finish the instructions and numbering as given in the book. But when the quilt is finished, I'll make sure to display it like the original.

Have a nice day!


19 opmerkingen:

quiltlodge gerda zei

Wat goed van je om dat uit te vogelen en wat een leuk weetje.

marga zei

Het blijft een mooie quilt. Veel succes ermee.
Groeten
Marga

GRANNY'S HOUSE zei

Leuk dat jij het helemaal uitzoekt.

Groetjes
Ines

Marga (MarPie) zei

Leuk is dat hé om het zo uit te zoeken. Uiteindelijk is het mandje af en daar ging het om.

Groetjes,
Marga♥

Frederika zei

Wat leuk dat je dat toch via Google weer kunt achterhalen.
Groetjes Frederika

AnitaS zei

Wat leuk dat je dat uitgezocht hebt.

anneke zei

je hebt weer een nieuwe titel verdiend: quilt-detective ;-)

Carin zei

Leuk dat je het uitgezocht hebt en je mandje is weer prachtig geworden !!
(was mijn mailtje nog aangekomen?)

Terray zei

Jeetje....jij hebt dus de mysterie van het mandje dat op zijn kant ligt gewoon opgelost!!

Groetjes
Tertia

Monica zei

Leuk dat jij dit opgemerkt heb, hij is in ieder geval schitterend

corrine zei

Het mandjes mysterie is opgelost.

Als mijn Dear Jane klaar is, ga ik de quilt ook ophangen zoals het origineel.
Bedankt voor je speurwerk.

Groetjes van Corrine.

Phebe and Jane zei

Leuk verhaal. We zullen eens kijken hoe de quilts in Nantes komen te hangen.
Groetjes,
Marian

Annelies zei

Weet je dast er wereldwijd al hele discussies zijn gevoerd hoe de quilt moet hangen en wat de bovenkant is ?!

Guusje, zei

Wat leuk deze extra informatie. Nu ik er extra veel mee bezig ben kijk ik ook wel eens naar de echte en naar de blokken en heb nog niet echt een verschil gevonden (tot waar ik ben dan). Je mandje is prachtig.

conny's quilts en creaties zei

Wat leuk dat je dat hebt uitgezocht. Ik had het me ook al eens afgevraagd.....Tja de quilt is vierkant dus begrijpelijk dat de schrijfster van het boek, of misschien wel de fotograaf of drukker zich heeft vergist...in elk geval heb jij nu een mooi verhaal!

Atelier Ullizee zei

Leuk die achtergrondinformatie!

Anoniem zei

Heel fijn dat je dit misterie opgelost hebt, zelf had ik het nog niet gezien. Maar nu weten we zeker hoe de quilt moet hangen. haha. Bedankt voor je speurwerk. Groetjes uit luxemburg. Carla Meysembourg.
ps ik heb alles al wel maar nog niet de moed gevonden om te beginnen. Eens zal ik het wel doen..

Ellie's Quiltplace zei

@ Gerda, Ines, MarPie, Frederika, AnitaS, Carin, Tertia, Monica: als mij zoiets opvalt, zoals het scheven mandje, kan ik moeilijk met die vraag blijven zitten. Ik moet en zal een antwoord vinden, anders blijf ik er maar over piekeren. Ik weet niet of dit het juiste antwoord is, maar voor mij lijkt het logisch. Het zal wel even wennen zijn om de quilt op z'n kant te zien, immers, door er zo mee bezig te zijn raak je gewend aan hoe hij er in het boek uitziet.

@ Marga, Corrine, Natascha: dankjewel :o)

@ Anneke: haha, dat is een goeie! Sherlock Holmes op quiltgebied ;o)

@ Marian: laat het me maar weten! De meeste die ik heb gezien tto nu toe op tentoonstellingen hangen zoals in het boek.

@ Annelies: dat geloof ik. Het zal wel altijd een mysterie blijven, maar ik ga toch voor het rechte mandje ;o)

@ Petra: sommige blokken zijn hetzelfde, andere weer heel verschillend van het origineel. Ik probeer het zoveel mogelijk aan te passen, om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.

@ Conny: het is ook niet gemakkelijk om te bepalen hoe hij moet hangen en om de blokken allemaal na te tekenen. Wie weet gebruikte Jane hem als sprei en gaf ze er zelf misschien wel helemaal niet om wat de boven- en onderkant was.

@ Carla: gewoon doen. De mijne is ook een meerjarenproject en ik werk er gewoon aan wanneer ik er zin in heb. Over 20 jaar is 'ie wel klaar ;o)

janita m zei

Vroeger waren de bedden veel korter, meschien staat het mandje dus wel goed en hing de quilt aan de zijkanten tot op de grond. Ik wil al tig jaren beginnen en ik doe het maar niet. Woon nu in Dubai en mijn naaimachine staat nog steeds in Nederland, dus of ik moet een machine hier kopen of ik moet het met de hand doen.Doe jij het met de hand of met de naaimachine, Het ziet er zo netjes en mooi uit. Mijn complimenten. Vind de kleuren die je gebruikt ook heel mooi. groetjes Janita Mantel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...