15 september 2012

Lapjes kopen...


Ik krijg vaak e-mails van quiltsters die zich afvragen hoe ik bepaal hoeveel stof ik nodig heb als ik niet direct een idee heb van wat ik ermee wil gaan maken. Daar is geen eenduidig antwoord op, maar misschien helpen deze tips je op weg:

I often receive e-mails from quilters who wonder how I decide how much fabric to buy if I don't have a specific design or pattern in mind for it yet. There's no single answer to that, but maybe these tips can help you:


- Vaak zijn ecru en witte stoffen perfect als achtergrondstof voor zowel patchwork, applicatie als stitchery. Afhankelijk van de stof en de plannen die ik heb voor toekomstige projecten, koop ik minstens 0,5 meter. Als ik echt verliefd ben op de stof, dan kan dit zelfs wel 2,5 meter zijn, wat zeker voldoende is voor een grote quilt, of voor verschillende kleine quilts. Ik ben niet bang dat ik teveel stof koop. Immers, ik vind het niet erg om een zelfde achtergrondstof in verschillende quilts te gebruiken: gecombineerd met verschillende gekleurde stoffen krijgt toch elke quilt zijn eigen uitstraling.

- Many ecru and white fabrics make perfect backgrounds for either patchwork, applique or stitchery. Depending on the fabric and the plans I have for future projects, I buy at least 0,5 meter. If I really love the fabric I might buy up to 2,5 meters, which is sufficient for a large quilt of several small ones. I'm not afraid of buying too much of one fabric, because I don't mind using the same background fabric in several quilts: combined with different colored fabrics, each quilt gets its own look and charm.


- Ik koop graag Fat Quarters (50 x 55 cm) in verschillende kleuren en met verschillende prints. Ik gebruik ze voor blokken, applicatie,... Ik gebruik ook vaak een Fat Quarters voor de randen van onze mini quiltjes. Omdat deze niet groter zijn dan 40 x 40 cm kun je de Fat Quarters uit je voorraad hiervoor prima gebruiken.

- I love buying Fat Quarters (50 cm x 55 cm) with different colors and prints. I use them for blocks, appliqué,... I often use a Fat Quarter for the borders of our mini quilts. Since these quilts are not larger then 40 cm x 40 cm, they're perfect to use up the Fat Quarters from your stash.


- Er zijn ook verschillende soorten stofpakketjes verkrijgbaar, met kleinere, bij elkaar passende lapjes. Zoals deze op de foto, met 8 schattige Fat Eights (25 x 55 cm), en natuurlijk Jelly Rolls, Charm Packs,... Het is verbazend hoeveel je kunt maken met die kleine lapjes. Afhankelijk van de grootte van de mallen (en de hoeveelheid stof die 'verloren' gaat aan naadtoeslagen,...) en de hoeveelheid achtergrondstof die je toevoegt, kun je er gemakkelijk kleine tot middelgrote quilts mee maken.

- There are many fabric kits available, which combine smaller pieces of matching fabrics. Like the one in the picture, which contained 8 cute Fat Eights (25 cm x 55 cm), and of course Jelly Rolls, Charm Packs... It's amazing how much you can make out of these small pieces of fabric. Depending on the size of the pieces you use (and the ammount of 'wasted' fabric for seam allowances,...) and the background fabric added, you can easily make small or medium sized quilts.


- Sommige stoffen zijn gewoon perfect voor een rand van een quilt. Afhankelijk van de stof koop is tussen 1 meter (voor kleinere quilts) en 2,50 meter (voor spreien, ik knip dan de banen uit de lengte van de stof). Randen voor grote quilts hebben meestal (niet altijd!) grotere motieven dan randen voor kleinere quilts.

- Some fabrics just make the perfect borders. Depending on the fabric I buy between 1 meter (for smaller quilts) and 2.50 meters (for bed quilts, I cut the borders out of the length of the fabric). Borders for bed quilts mostly (not always!) have larger prints then borders for smaller quilts.


- De laatste, maar tegelijk ook belangrijkste tip: ik koop altijd liever teveel dan te weinig stof. Ik heb er een hekel aan om halverwege het maken van mijn quilt erachter te komen dat ik niet genoeg stof heb! En de restjes? Die zijn perfect voor een leuke mini of een mooie scrap quilt!

Fijn weekend!

- The final, but most important tip: in all cases I prefer to buy plenty of fabric. I hate running out of fabric before my quilt is finished! The leftovers are perfect for a nice mini or scrap quilt!

Have a nice weekend!

13 opmerkingen:

Nicky zei

bedankt voor de tip, fijn weekend nog :)

GRANNY'S HOUSE zei

Zo doe ik het ook, makkelijker kan haast niet.

Groetjes
Ines

Carin zei

Dat hadden ook mijn tips kunnen zijn, hoewel ik de laatste tijd vaak alleen stof gekocht heb voor bepaalde projecten.
Je hebt ze wel erg mooi opgeborgen op de een na laatste foto. Heb je ze allemaal in van die soort schoenendozen liggen?

Ellie's Quiltplace zei

@ Vero: dankjewel! Jij ook een fijn weekend gewenst!

@ Ines: vroeger kocht ik alleen maar Fat Quarters en 'durfde' ik niet goed meer te kopen van een gekleurde stof. Ik was bang dat ik het niet zou gebruiken. Met als gevolg dat het soms moeilijk was een juiste randstof te vinden. Nu durf ik makkelijk meer kopen. En als het niet op de voorkant komt, dan kan het altijd nog dienen als mooie achterkant!

@ Carin: de dozen komen van mijn favoriete Zweedse woonwinkel en zijn perfect om 2 rijen stof in op te bergen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en er zitten deksels bij, dus het kan mooi afgesloten in de kast. Het is zo allemaal netjes opgeruimd en helemaal niet duur!

Marga (MarPie) zei

Wou al vragen allemaal jou stofjes ook van een winkel....de vraag is boven al beantwoord. Wat veel, daar kan je heel wat uurtjes zoet mee zijn. Wat hebben wij toch een super te gekke hobby hé!

Groetjes,
Marga♥

Roos zei

Dank je voor de tips Ellen, ik zie nu dat ik het nog niet zo verkeerd doe...
Groetjes Roos

Phebe and Jane zei

Vooral die laatste tip spreekt me erg aan: koop niet te weinig stof.
Groetjes,
Marian

Guusje, zei

Wat leuk om te lezen hoe jij dat doet zo doe ik het ook, als ik maar iets leuk vind neem ik het mee komt altijd van pas.

Anoniem zei

Zo doe ik het ook,bevalt prima.
Nooit te veel, nooit te weinig.
Groet en een prettige zondag, Hanny.

Terray zei

Leuk om te lezen hoe jij lapjes inslaat en koopt. Bedankt voor de tips....Ik heb er zeker wat aan.

Groetjes
Tertia

Frederika zei

Dank voor de tips zeg. Leuk om even te lezen. Ook ik vraag me wel eens af hoeveel stof ben ik nodig.
Ik ben dan ook een beginnend quiltster.
Frederika

Monica zei

Oh, lapjes kopen... een super leuke bezigheid, en inderdaad heb ik ook gemerkt, als je een stofje erg leuk vind koop dan niet te weinig..!! Ik kan al genieten van het kijken naar de foto's van jouw leuke lapjesverzameling (is dat even voordelig :-))

Ellie's Quiltplace zei

@ Marga: dit is het resultaat van 17 jaar lapjes verzamelen ;o)
Ik probeer wel zoveel mogelijk 'neutrale' stoffen te kopen, want met specifieke printjes merk ik dat ik die sneller beu geraak. De 'neutrale' stoffen kun je na 10 jaar nog zonder problemen in een quilt gebruiken.
Voor grotere quilts ga ik nog gemakkelijk naar de winkel om stof, maar zeker voor de mini quiltjes is het heerlijk winkelen in eigen kast.

@ Roos, Marian, Hanny: ;o)

@ Guusje: inderdaad. Wellicht niet meteen, maar volgend jaar heb je ineens dat lapje vast voor een nieuw project.

@ Tertia: graag gedaan ;o)

@ Frederika: zeker in het begin vond ik dat heel moeilijk om te bepalen. Gaandeweg ben ik volgens mijn 'regels' gaan kopen en dat werkt goed.
De restjes ben ik nu aan het verwerken in mijn eerste scrap quilt (de piramidequilt). Het ziet er ontzettend leuk uit en zo gebruik je al je stoffen netjes op.

@ Monica: de stoffenmode gaat tegenwoordig ook zo snel, dat eenmaal dat je met je stoffen aan de slag bent, en je merkt dat je te weinig hebt, dat de stof alweer uitverkocht is. Daarom koop ik gemakkelijk wat extra. En de restjes komen dan wel weer in een mini of op een achterkant. Dan zijn ze ook opgebruikt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...