5 mei 2015

Nummeren...


Om aan mijn quilt te beginnen kon ik twee dingen doen:
1: ik kon gewoon aan de slag gaan en vanzelf zien waar elk lapje eindigde
2: ik kon de lapjes op de grond leggen, nummeren en zo precies weten welk lapje waar moest komen.

When getting started on my new quilt, I could do two things:
1: I could just get started and see where each of the fabrics ended up
2: I could lay out all the fabrics on the floor and number them, so I knew exactly which block would end up where exactly. 


Het is misschien geen verrassing dat ik voor optie 2 koos. Gewoon omdat ik nogal georganiseerd ben en omdat ik na een lange werkdag gewoon mijn quiltmandje wil pakken en aan de slag wil gaan, zonder dat ik eerst nog moet nadenken over welk lapje waar moet komen.

It might not be a surprise to you that I choose option two. Just because I'm quite organised and after a long day of work I just want to grab my project basket and get started, without having to think which fabric to choose next. 


Nadat ik eerst de meubels opzij geschoven had, kon ik de lapjes op de vloer leggen. Dat gebeurde willekeurig. Ik heb er alleen maar op gelet dat er niet teveel lapjes van dezelfde kleur naast elkaar kwamen. Ik heb niet gelet op motief, tint of andere dingen, want voor zo'n scrappy quilt moet je je eigenlijk gewoon laten verrassen door de stoffen en ze niet perfect bij elkaar willen laten passen.

After moving the furniture aside, I layed out the fabrics randomly on the floor, only keeping in mind not to place too many fabrics of the same color right next to each other. I didn't mind print, brightness or anything else, because for a scrappy look one has to let herself be surprised by the fabrics and not match them perfectly.


Elk lapje werd voorzien van een nummer, zodat ik gemakkelijk terug kan vinden welk lapje waar komt.

I used tape to number the fabrics by column and row. This way, I can easily find which fabric goes where.


Tijd om ermee aan de slag te gaan!

Fijne dag!

Time to get sewing!

Have a nice day!

11 opmerkingen:

BezigeBijMirjam zei

Heel georganiseerd! Veel plezier met het aan elkaar zetten van de lapjes.

monne-floor zei

Wat een werk ,maar hij zal wel weer mooi worden.

Dientje zei

Spannend. Mooie stoffen. Gelukkig zijn het geen schaapjes, anders zou je nog in slaap vallen bij het tot .... tellen. Groet, Dientje.

Truus zei

Zo heb ik het ook gedaan bij de babyquilt voor kleinzoon.Dan weet je zeker dat de kleurverdeling evenwichtig is.
Van mijn scrapquilt heb ik geen digitale foto en ik moet de verhuisdozen nazoeken om het te vinden.Maar eens vragen als er sterke mannen/zoons langs komen.
gezellige dag en succes
groetjes,Truus uit Drenthe

Marguerite zei

Ziet er zo al mooi uit!
Slim om het zo te nummeren.

Ineke zei

Prachtige kleuren!!!

Ellie's Quiltplace zei

@ Mirjam: georganiseerd werkt voor mij het best. Anders krijg ik niks uit mijn handen...

@ Simonne: veel werk, dat wel, maar niet vervelend zo met al die verschillende mooie stofjes!

@ Dini: haha, stel je voor! In slaap vallen, maar dan hopelijk wel onder een quilt!

@ Truus: o jee, je moet hem niet speciaal voor mij op gaan/laten zoeken hoor!

@ Marguerite: voor kleinere quilts wil ik de lapjes wel eens stapelen op volgorde van de rijen. Maar aangezien er in deze blokken ook heel wat 'geruild' gaat moeten worden, is het wel belangrijk dat ik goed zie wel lapje waar hoort. Anders gaat het fout.

@ Ineke: genieten he!

Carin zei

Ik zou het precies zo doen, als jij doet. Ook ik wil altijd weten waar welk lapje komt.
ben super benieuwd nara je quilt.

TL zei

Ben benieuwd, veel plezier!
Groet, Tineke

Irena zei

Ik zou willen heel klein beetje van jouw discipline hebben,veel liefs irena,prachtige kleuren

Ellie's Quiltplace zei

@ Carin: sommige mensen vinden dat het 'spontane' er dan af is, maar ik ben het daar niet mee eens. Wij leggen de lapjes ook spontaan neer, maar onthouden op deze manier gewoon wat waar komt. We pakken ze niet willekeurig op het moment dat we ermee aan de slag gaan, maar wel als we ze kiezen. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen manier van werken en zijn we niet allemaal hetzelfde!

@ Tineke: dankjewel :o)

@ Irena: dat heeft maar een deel met discipline te maken hoor, ook een groot deel met geen-zin-hebben-om-me-daar-'s avonds-laat-nog-mee-bezig-te-houden, haha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...