19 maart 2014

Over yoyo's, 'n vreemd blauw lapje en 'n 'affe' mini...


Voordat ik je de foto's van mijn mini laat zien, moet je ik nog vertellen dat ik, toen de blokken aan elkaar zaten, het quiltje leuk vond, maar dat er iets essentieels miste. Iets dat de quilt speciaal maakte. Dus pakte ik opnieuw de lapjes erbij, en een paar glasparels die ik nog over had van een ander project. Voor elk van de blokjes werd een yoyo gemaakt. Ja, dat zag er veel beter uit! Het is zo een 'antieke mini met een eigen draai' :o)

Before we get to the pictures of my finished mini, I have to tell you that once the blocks were sewn together I liked the quilt, but I missed something essential, something that made the quilt more special. So I took some of the fabrics and some glass pearl beads I had left over from another project and made a yo-yo for each block. Yes, that looked much better! It has become an 'antique mini with a twist' :o)


Al die verschillende lapjes in de quilt zien er leuk uit, maar het was niet gemakkelijk om er een passende randstof bij te vinden. Die moest namelijk ook uit de voorraad komen. Ik vond uiteindelijk deze blauwe. Ik kan me niet meer herinneren waar of wanneer ik die heb gekocht, maar dit is niet het soort lapje dat ik gewoonlijk mee naar huis neem zonder dat ik er een doel voor heb. Veel te veel kleur en een beetje vage print. Maar ik had het om wat voor reden dan ook toch gekocht en nu kwam het mooi van pas!

All these different fabrics together in one quilt sure look very nice, but it was quite difficult to find a matching border fabric from my stash. I finally came up with the blue one. I don't remember buying it, because this is not something I would usually take home without having a project in mind to use it for. Way too much color and somewhat vague prints. But I did buy it and it did come in handy for this mini!


De blokken heb ik 'in the ditch' gequilt en voor de rand heb ik mijn servies weer eens boven gehaald. Dat blijkt elke keer weer nuttig te zijn en met gewoon een theekopje of een kommetje kun je zoveel verschillende quiltpatronen tekenen. Ik heb het patroon met een wit potlood op de stof getekend, want ik wilde de quilt niet wassen om een eventuele blauwe stift eruit te krijgen (ik weet niet of glasparels van een badje houden en de samengetrokken stof van de yoyo's zou veel te lang moeten drogen). Het witte potlood haal je eenvoudig van de stof door er met je hand of met een vochtige doek over te wrijven.

I quilted the blocks 'in the ditch' and for the border I took out some dinnerware again. It's usefull every single time and you would be amazed how many different quilting patterns you can design with just one small bowl or a tea cup. I drew on the pattern using a white pencil, since I didn't want to wash the quilt when finished (I don't know if glass pearl beads like a good soak and it would take too long for the yo-yo's to dry). The white pencil comes off by wiping it with your hand or a damp cloth.


Als je net zo oplettend bent geweest als Truus, dan heb je misschien al gezien dat ik een foto van mijn mini in de zijbalk van mijn blog heb geplaatst (voor meer info kun je daarop klikken, je taal kiezen en dan klikken op Mini Quilt Club). Maar dat is maar een kleine foto, dus laat ik hem hier wat beter zien!

If you were as observant as Truus, you might have noticed the picture of my finished mini quilt in the side bar (click the picture, choose your language and then Mini Quilt Club for more info). But it's only a small one, so let me show you some bigger pictures here!


Ik heb het quiltje doorgequilt met ecru garen van Yli. Buiten dat het op een houten klos zit en het er super schattig uitziet, past de kleur bij bijna elke stof en is het garen ook nog eens van goede kwaliteit. Ik gebruik altijd een vingerhoed, zowel voor patchen als voor quilten, anders hou ik geen vel over op m'n vingers. Ik merk dat veel draden snel door zijn en rafelen, maar die van Yli is stevig en breekt bijna nooit.

I quilted it using ecru quilting thread by Yli. Despite that it's on this cute wooden spool and the color goes with almost all fabrics, I love the quality of the thread. I noticed that many threads break easily when I use a thimble (which I always do, even for patchwork, because otherwise I would have no skin left on my fingers...), but the Yli thread is very strong and doesn't fray.


OK, nog een laatste foto van de quilt ;o) Ik ben ondertussen al over een nieuw ontwerp aan het nadenken, niet met yoyo's deze keer, het wordt weer iets heel anders.

Fijne dag! Het is bijna lente!

Okay, one last picture of the quilt ;o) I'm thinking of a new design already, but no yo-yo's for that one, it's going to be completely different again.

Have a great day! It's almost Spring!

23 opmerkingen:

Carin Wijnand zei

Wat een schattige quilt, erg mooi van kleur en ontwerp. Complimenten!

Annerose zei

Ach ist das schön geworden. Mir gefallen so gut deine Stoffkombinationen, toll.
Liebe Grüße Annerose

Anoniem zei

Wat een leuk quiltje. De yoyo's erop
maken het echt af.

groetjes Marja.

Saskia Smit zei

Wat een liefie.

Ria van Kasteel zei

Wat een schatje, een prachtig quilten.

Groetjes van Ria;0))

Anoniem zei

Het is een enig quiltje geworden en erg leuk met de yoyo's in 't midden van de blokjes.De blauwe randstof vind ik ook erg mooi en het past er prima bij.
Bij mij gaat het even niet zo vlug-de nieuwe tas is nog steeds niet klaar-eerder mag ik niet iets anders gaan doen(van mezelf hoor/lol).
Gezellige dag en succes met je nieuwe project.
groetjes,Truus uit Drenthe
ps voel me zeeeeer vereerd met het noemen van mijn naam-bloos

Karen - Quilts...etc. zei

what an addition a yo-yo makes! perfect.

Céleste zei

Wonderfull!Wonderfull!Wonderfull!
I love it....and with yoyo, it's more "chic" and elegant!
Bises de France
Céleste

quilting Jeannet zei

Wat een ontzettend leukerdje Ellen, complimenten.

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtig quiltje heb je gemaakt. Mooie vondst met de jojo's

Guusje, zei

Wat een mooie quilt is dit. Erg leuk met de jojos erop.

Wonky Girl zei

What a darling little quilt. You came up with a great idea to use beads. I really like the border fabric too.

Ineke zei

Wat een lief quiltje, die yoyo's die geven het echt iets specials!

Liefs, Ineke

Anoniem zei

Ja, je hebt gelijk die yoyo's met die glasparel maken het net af. De rand is ook mooi, kortom, weer een prachtig quiltje. Weer helemaal mijn smaak. Groetjes Wilma

Ellie's Quiltplace zei

@ Carin, Saskia, Ria, Jeannet, Wilma: dankjewel. Ik zou bijna naast m'n schoenen gaan lopen van al die complimenten ;o)

@ Annerose: danke schön!

@ Marja, Guusje, Conny, Ineke: zo is het net weer anders. Zonder was het ook wel leuk hoor, maar een beetje saai.

@ Truus: :o)
Die tas dat komt vanzelf wel. En dan heb je intussen vast genoeg ideeën voor een nieuw project!

@ Karen, Céleste: thank you!

@ Wonky Girl: thanks! I tried all other fabrics for the border, but none of them was perfect. Then I thought I would just give it a try with the blue one and it turned out lovely.

Elizabeth zei

Your work is lovely, you use such pretty fabrics and your stitching is perfect - thanks for the inspiration.

Corina zei

Erg leuk geworden zo!

Anoniem zei

Hallo Ellie,
dat ziet er weer heel leuk uit! Laat ik nou precies dezelfde yoyo, s gemaakt hebben 2 weken terug, met ook precies dezelfde knoopjes, grappig is dat,

groetjes Tiemetje

Unknown zei

Ik verwijder de blauwe stift altijd met een plantenspuit. Hoef je niet de hele quilt te wassen. Werkt prima.

TL zei

Leuk, mooie kleuren !

TL zei

Leuk, mooie kleuren !

Ellie's Quiltplace zei

@ Elizabeth: thank you for your compliments!

@ Corina, TL: dankjewel!

@ Tiemetje: da's toevallig! Staat gezellig zo he! Met een knoopje erin is het ook heel leuk.

@ Inez: daar heb ik helaas slechte ervaringen mee. Als de quilt niet door en door nat is, dan kruipt de blauwe stift in de tussenvulling in plaats van dat hij echt verdwijnt en kan hij later terug door de voorkant komen, in hele lelijke vlekken. Daarom steek ik mijn quilts altijd in de was als ze klaar zijn. Dan ben ik zeker dat de blauwe stift echt helemaal weg is.
In dit geval heb ik dan het witte potlood gebruikt, dat gaat ook prima.

inge zei

prachtige quilt, leuk met dat randstofje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...