12 maart 2014

Allemaal bloempjes...


Als je enkel deze foto ziet, van de kweeappel die prachtig in bloei staat, dan hoef je je nergens zorgen om te maken. Maar de rest van onze tuin ziet er zo uit:

If you should just see this picture of the quince in full bloom, there's nothing to worry about.
But the rest of our garden looks like this:


De oude dame die hier voor ons woonde was absoluut fan van alles wat snel groeit en welig woekert, wat resulteerde in een soort jungle-tuin, vorige zomer. Met een heleboel bruine sprieten en stengels en wat dode struiken ziet onze voortuin eruit als een scène uit een horrorfilm (echt waar, je zou je de foto's moeten inbeelden op een grijze, regenachtige dag. Dan ziet het er behoorlijk triestig en zelfs een beetje griezelig uit...).

The old lady who lived here definitely loved everything fast-growing and parasitic, which resulted in some kind of jungle front yard last Summer. With the brown remainings of last years plants and the dead bushes our garden looks like a graveyard scene from a horror movie (really, you should imagine it on a grey and rainy day, it looks depressing and a bit scary too...).


Maar de afgelopen dagen was het gelukkig heerlijk weer en dus een prachtkans om het eerste deel van de tuin eens onder handen te nemen. Het is veel werk en mijn groene afvalcontainer zit bomvol, maar het begint erop te lijken! Ik heb bijna alle planten uitgedaan, ongeacht of het nu een bloem of een onkruid was, omdat het meeste groen onherkenbaar was en ik dit deel van de tuin wil gebruiken om wat lavendel en kruiden te planten.

Since we have had some lovely weather the last couple of days, I made myself useful trying to clear up the first part of the garden. It's a lot of work and my green garbage container is filled to the top, but it's starting to look much better! I have removed almost all plants, regardless whether it's a weed or not, since most plants were unrecognizable and I plan to grow some lavender and herbs here.


Binnen ben ik ook aan het tuinieren geweest: in Maggie's Cottage Garden. Momenteel verkies ik deze bloemen boven de echte in de tuin, want deze staan allemaal keurig op z'n plaats en... er groeit hier geen onkruid!

Inside, I've been working on another garden: Maggie's Cottage Garden. Right now, I prefer those flowers over the real ones, because they are all in place, just where they're supposed to be, and... no weeds here!


Ik heb een ecru stof voor de achterkant van de quilt gekozen. Misschien niet de beste keus, want door de drukke print zie je eigenlijk de quiltsteekjes niet. Maar ja, ik ben zo verliefd op deze stof dat ik dat er dan maar bij moet nemen. Je kunt niet alles hebben! En meestal kijk je toch meer naar de voorkant van de quilt dan naar de achterkant, toch? ;o)

I choose an ecru printed fabric for the back of the quilt. Maybe not a wise choice: because of the busy print, the stitches don't show. But I am so much in love with this fabric that I don't mind. We do tend to look at the top of the quilt more then the back! ;o)


Voor het quilten gebruik ik ecru garen: dat past bij alle stoffen, zelfs bij de gele. Vroeger gebruikte ik altijd verschillende kleuren quiltdraad per quilt, zodat alles mooi bij de stoffen paste en zo min mogelijk opviel. Maar sinds een paar jaar gebruik ik eigenlijk bijna altijd maar één kleur per quilt, meestal ecru of lichtbruin. Dat is makkelijker en ik moet niet teveel verschillende klosjes verzamelen die bij mijn lapjes passen.
En jij? Gebruik jij meestal één kleur of meerdere kleuren garen in een quilt?

Fijne dag!

For the quilting I use ecru thread: it goes with all fabrics, even the yellow ones. I used to work with different colors of threads in one quilt, but since a couple of years I tend to use one color of quilting tread per quilt, mostly ecru or light brown. It's easier and I don't have to buy too many different spools of thread to go with all fabrics.
How about you, do you mostly use one color of thread of different colors?

Have a nice day!

13 opmerkingen:

Marguerite zei

Altijd spannend wat er allemaal opkomt in een tuin waar je zelf de planten niet hebt ingezet.
Je quilt vind ik ook heel mooi.

Guusje, zei

Je quilt wordt erg mooi en de tuin spannend hoor.

Anoniem zei

De tuin is heel herkenbaar voor mij-geval van verwaarlozing.Hier is het weiland niet meer bij gehouden nadat de paarden weg waren-1 grote puinhoop vol met bramenuitlopers en lang verdord gras.Succes met jouw puinhoop om te toveren tot een mooie tuin.
Mijn quilts pit ik door met meestal ecru garen.Laatst voor het babydekentje lichtblauw gebruikt,omdat het van blauwe stofjes is gemaakt.
zonnige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

10ekequilt zei

Wat zal het vandaag ook weer genieten zijn geweest om aan je tuin te werken. Ben benieuwd hoe het gaat worden!
Meestal quilt ik op de machine, maar nu heb ik een Sampler klaar en wil deze op de hand gaan doen, wist nog niet met welke kleur........ Wordt dus ecru!
Bedankt voor de tip.
Groetjes, 10ekequilt.blogspot.nl

Ineke zei

Oh, die tuin, ik heb ook nog veel te doen in de tuin, ben net terug van 1 weekje vakantie, wat heerlijk was. En je quilt wordt mooi ge-quilt! Ik gebruik altijd ecru of oud-roze om door te quilten, meer niet!

Liefs, Ineke

Céleste zei

Ohlala, it's true that a garden gives a lot of work but in a few years,you will be a great gardener!
and you will have a real pleasure to admire it.
And the new quilt is beautiful and soft....huuuum!It smells spring!
Have a nice evening, Ellen!
Bises de France
Céleste

Anoniem zei

Hoi Ellie, loopt jullie tuin tot de gracht/sloot of straat? Ja als Nederlander zeg ik sloot, maar wonend in België zeg ik gracht en ik zie de weg erlangs. Ik ben pas aan mijn tweede quilt met doorpitten en ik quilt in een kleur door. Ook zoals jij, ecru, iets wat bij alle stoffen past. Zo heb ik het ook geleerd. Geniet van het heerlijke weer en het komt allemaal wel goed in en om het huis. gewoon de tijd geven. Groetjes Wilma

leonie zei

Aan de rest van de reacties te zien ben ik één van de weinigen die kleurtjes gebruikt die bij de stof passen. Misschien moet ik ook maar eens aan de ecru/beige....stuk gemakkelijker!

Ellie's Quiltplace zei

@ Marguerite: in dit geval kwam er een beetje teveel op! Ik moet geen strak aangelegde tuin, waar elk grassprietje keurig recht staat en even lang is als zijn buren, maar dit was weer wat teveel van het goede!

@ Guusje: dankjewel! En de tuin,... tsja, zonder groene vingers is dat zeker spannend ;o)

@ Truus: verwilderen gaat enorm snel... Daarom pak ik de tuin nu al aan, nu er alleen nog maar kleine plantjes bovenkomen. Dat scheelt in werk en in afvalhoop! Onze achtertuin is ook precies een weiland, maar omdat dat ook erg hobbelig en op sommige plaatsen verzakt is, moeten we hier een grondwerker voor laten komen en alles laten egaliseren. Het voordeel is wel dat dan ineens de bovenste (rommel)laag weg is!
En met het blauwe garen heb je helemaal gelijk, dat past er dan veel mooier bij.

@ Tineke: ik heb niet meer in de tuin kunnen werken, ik had enkel dinsdag een vrije dag. Hopelijk wordt het dit weekend nog een beetje aangenaam weer, dan kan ik eraan verder.
Veel succes met je quilt! Ik vind handquilten ontzettend ontspannend, maar dat komt misschien ook omdat ik met de naaimachine absoluut niet overweg kan!

@ Ineke: hopelijk heb je een fijne vakantie gehad! Waar ben je geweest?
Roze is inderdaad ook een heel mooie kleur, maar die heb ik persoonlijk nog niet veel gebruikt.

@ Céleste: who knows, maybe I will be a gardener one day... ;o) I love working in the garden since it is so relaxing! And I do enjoy the result, only now I have to focus on the small part that's 'finished' and forget about the rest ;o)

@ Wilma: haha, dat heb ik nou ook vaak, dat je een Nederlands woord gebruikt en dat dat hier totaal iets anders is. Ik heb altijd geleerd dat het hier een 'beek' is, maar in Nederland is een beek dan weer iets groters. Nou ja, het is een strook water, laten we het daar op houden ;o) Aan de achterkant hebben we ook een sloot/beek/gracht, maar dan wat smaller en helemaal overwoekerd. Die moet ook nog eens opgeruimd en schoongemaakt worden. Vroeger stond er een rij wilgen langs, maar die zijn afgezaagd door de vorige bewoners, met als gevolg dat er nu allemaal takken uit de grond groeien... Ik moet nog eens zien wat we daaraan kunnen doen, want het is maar een gek zicht zo.

@ Leonie: het enige dat je MOET is doen wat je zelf het mooist vindt! Ik heb ook heel veel quilts met verschillende kleuren garen doorgequilt, maar de laatste tijd gaat mijn voorkeur uit naar 1 kleur per quilt. Smaken veranderen. Wie weet gebruik ik over een paar jaar wel weer verschillende kleuren!

Dolores zei

In my case, it all depends on the quilt - and my mood. I have one quilt that is all solid fabrics and I think I will be quilting it in different colours. Right now I am quilting all in white and the quilt is turquoise and brown. However, in the brown border I do quilt in brown thread.

Ineke zei

Elle, ik ben in Lanzarote geweest, zie mijn blog
http://inekehulzebos.blogspot.nl/2014/03/nog-in-vakantiemodus.html

Karen - Quilts...etc. zei

I love this quilt top - you must have made it too by hand I bet. lovely fabrics again and lovely quilting. I like to use variegated thread in my hand quilting but sometimes use white, gray, or ercu

Ellie's Quiltplace zei

@ Dolores: I agree that it depends on the quilt. Just like the quilt design you use and whether you quilt it a lot or just a little.

@ Ineke: heeeeerlijk! Ik ben er nog nooit geweest, maar bij Lanzarote denk ik altijd terug aan Bassie en Adriaan :o) Daar keek ik vroeger uuuuuuuren naar!

@ Karen: indeed, this quilt too is entirely made by hand. Like Dolores wrote above, it all depends on the quilt how you quilt it and what thread(s) you use.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...