14 januari 2017

'Oplappen'...


Met de afwerkbies rond de Switch! was er nog één ding dat ik moest 'oplappen' voor de quilt klaar was.
Tijdens het patchen was er namelijk een naadje te kort afgeknipt. De donkerblauwe stof was gaan rafelen en zo was er een klein gaatje ontstaan in de top. Ik zag het pas tijdens het doorquilten en het zat natuurlijk ergens 'middenin' de quilt. Maar geen nood, overal is een oplossing voor.

After binding the Switch! there was only one more thing left to do before the quilt was finished. 
While sewing the top, I cut one of the seam allowances too small. The dark blue fabric started fraying and made a little hole in the top. I noticed it while quilting and of course, it was somewhere in the centre of the quilt. But no worries, there's a solution to every problem.


Bij Mams (want het was een lapje dat ik voor deze quilt met haar had geruild) knipte ik nog een extra stukje stof uit. Gewoon, zuinig, uit het hoekje van de lap.

At Mams (it was one of the fabrics I exchanged with her for this quilt), I cut an extra piece of fabric. Efficiently, from the corner of the Fat Quarter.


Thuis, tijdens het appliceren, bleek dat het lapje tot op de millimeter hetzelfde was als het originele stofje. Kijk maar naar de printjes! Zat het printje anders, dan was het ook prima geweest, maar dit is toch wel heel toevallig!

Back home, while appliquéing, I noticed the placement of the print on the new piece of fabric was exactly the same as on the original piece. You can see it in the picture! If it had been placed differently, I wouldn't mind at all, but this was a lovely coincidence!


Met kleine steekjes is het nieuwe lapje voorzichtig op het oude genaaid. Een klein stukje opnieuw doorquilten en ... klaar!

With small stitches, I appliquéd the new piece carefully over the old one. I quilted it again and... the quilt was finished!


Intussen is de Switch! al op reis geweest naar Frankrijk. Jeetje, dat is toch altijd spannend! Vorig jaar nog was een doos met 7 (!) van onze quilts een week lang vermist, maar gelukkig was de Switch! snel weer veilig thuis. Vanmiddag kan hij, voor het eerst helemaal af, getoond worden op de Show & Tell bij Maria in Heist-op-den-Berg.

Fijne dag!

In the meanwhile, the Switch! has traveled to France. I'm always a bit worried when a quilt is on its way. Only last year a box with 7 (!) of our quilts went missing for a whole week, but luckily, the Switch! arrived back home safely! This afternoon I will show it, for the first time when completely finished, at my Show and Tell Maria organises in Heist-op-den-Berg.

Have a nice day!

12 opmerkingen:

FLR zei

Zo herkenbaar en wat heb je het prachtig opgelost!
Veel plezier op de bee,
groetjes
Francisca

BezigeBijMirjam zei

Dit was dus echt een oplap actie! Prima! Ik had vorige week iets dergelijks. Voor de workshop bij Willeke (Fat Quarters) van de Catch and Caddy tas, hadden we huiswerk op van te voren. Snijd ik toch een al doorgequilt stuk op een inch te laag in. Ik ontdekte het gelukkig nadat ik net een cm of 4 had gesneden. Poeh! Over de gesneden naad gezigzagd en aan de voorkant ook een stukje stof over de zigzag geappliqueerd. Wie het niet weet, ziet het niet! Fijn weekend!

Ineke zei

Kan het niet zo duidelijk zien, maar heb je het hele lapje er op ge-applceert of alleen een klein stukje?
Fijne dag

maria zei

Mooi opgelost Ellen en toeval bestaat niet zeggen ze dus.....
Ik kijk er naar uit deze namiddag.
Tot straks.
Groetjes
Maria

Marja Rijnsburger zei

Mooi opgelost, en wat een prachtige quilt.
Fijn weekend.
Groetjes Marja

Truus zei

Wij quiltsters zijn niet voor 1 gat te vangen toch? Mooi opgelost en ik denk dat ze dit vroeger ook wel gedaan hebben.
Goed weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

Anoniem zei

Bedankt voor de superfijne namiddag, het was echt genieten van je mooie quilts en verhalen !
Liefs,

RLLedda

Dientje zei

Mooi opgelost.gr. Dientje

Anoniem zei

Kijk, weer wat geleerd Mooi gedaan. Groetjes Wilma

maria zei

Ja zoals Ledda al zei bedankt voor de fijne namiddag ik heb echt genoten en de andere Dames van onze groep ook.
Je mooie verhalen en je prachtig werk en mooie quilts.
Bedankt Ellen

Groetjes
Maria

Guusje, zei

Dat heb je geweldig opgelost. en zeker heel toevallig dat het precies hetzelfde printje was. Hij is mooi. Gelukkig is hij ook snel weer thuis ik zou er niet aan moeten denken dat mijn quilts vermist waren.

Ellie's Quiltplace zei

@ Francisca: dankjewel! Het was een fijne middag, zaterdag!

@ Mirjam: ooo, wat vervelend! Maar prima opgelost. Inderdaad, niemand die het ziet!

@ Ineke: ik heb het hele blauwe lapje geappliceerd. Op foto 3 zie je het er naast liggen. Ik kon ook een klein stukje doen, maar dan kreeg ik in het blokje een naad en ik had genoeg stof om het helemaal te vervangen.

@ Maria: dankjewel! Ik vond het ook een fijne middag en bedankt voor jullie leuke reacties en natuurlijk de lieve verrassing! :o)

@ Marja: dankjewel!

@ Truus: dat denk ik ook. Zo is hij weer 'slijtvast', want zo'n gaatje wordt gemakkelijk groter als je de quilt gebruikt...

@ Ledda: dankjewel, ik ben blij dat jullie het allemaal naar je zin hebben gehad! Maar ook jullie bedankt voor de gezellige babbels en de fijne middag :o)

@ Dini: ;o)

@ Wilma: het moet niet altijd moeilijk zijn he ;o)

@ Guusje: je hoopt natuurlijk dat alles goed gaat onderweg en meestal is dat ook zo. Maar het vervelende is dat als er iets kwijt raakt, het echt helemaal buiten je eigen mogelijkheden ligt om er iets aan te doen. Gelukkig is alles altijd nog terecht gekomen. Ik heb al andere verhalen gehoord...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...