10 mei 2015

Traditioneel...


Al sinds ik begon met quilten heb ik een voorliefde voor traditionele quilts en blokken. Er zijn hele mooie antieke quilts met een gecompliceerd, moeilijk patroon, maar ik geef de voorkeur aan de eenvoudige blokken, zoals de pine apple, log cabin, Ohio star en, natuurlijk, de nine patch.

Eversince I started quilting, I love traditional quilts and patchwork blocks. There are many 'complicated', high level patterns, but I prefer the simple ones, like the pine apple, log cabin, Ohio star and of course, the nine patch.


En met dat laatste blok ben ik aan de slag gegaan voor mijn nieuwe quilt. Nou ja, eigenlijk een variatie erop. En het is zo fijn om te doen! Ik hou van dit eenvoudige: niet alleen de eenvoudige uitstraling, maar ook het niet teveel moeten nadenken tijdens het naaien. Gewoon ontspannen en steekjes maken. En zoals gewoonlijk wordt elk blokje weer helemaal met de hand gemaakt.

It's that last block that I'm working on for my new quilt. Well, actually a variation to it. And it's so much fun! I love this simple block: not only for its look, but also because it's such an easy block to make. I switch off my thinking and just sew and relax. 
As usual, all blocks are hand sewn. 


Ondanks dat elk blok hetzelfde is (en er zijn er nog veel te gaan!) heb ik niet het gevoel telkens met hetzelfde bezig te zijn. Elk van de blokjes wordt namelijk van een ander stofje gemaakt en elke stof wordt maar 1 keer gebruikt. Zo wordt elk blokje in deze quilt uniek.

Eventhough each block is the same (and there are many more to go!) it doesn't feel like I'm working on the same thing over and over again, because each of the blocks is made from a different piece of fabric and each fabric is used only once. Therefore every single block is unique. 


Sommige blokjes zijn feller van kleur, andere 'gepoederd' en donkerder en je vraagt je misschien af of dat allemaal wel bij elkaar gaat passen. En om eerlijk te zijn, soms heb ik ook wel eens mijn bedenkingen bij een bepaalde kleur! Maar als je dan terugdenkt aan de antieke quilts en hoe mooi al die verschillende stoffen uiteindelijk overgaan in één geheel, dan is er niks om me zorgen rond te maken.

Some blocks are bright, others more 'powdered' and dark and one might wonder how they will all go together. And to be honoust, I do to! But when you think of the antique quilts and how all different fabrics blend into one beautiful whole there's no need to worry.


Nu zijn het nog maar losse blokjes, maar ik ben van plan ze meteen aan elkaar te zetten. Zo blijft de plaatsing precies volgens de nummering van de stoffen en kan ik ook de quilt stukje bij beetje zien groeien. Is dat niet genieten?

Fijne dag!

They're still single blocks now, but I will sew them together immediately. This way, they're placement is according to the numbering of the fabrics and I can see the quilt grow and grow. Wouldn't that be lovely?

Have a nice day!

9 opmerkingen:

Truus zei

Ha! Een klein tipje van de sluier wordt opgelicht....
Veel plezier en een zonnige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

paulette zei

I'm with you...love the simple traditional blocks!! Yours are PERFECT!! This is going to be a gorgeous quilt!!
P

quiltingmieke zei

Piep weet je ... Pinokkio had ern lange neus , van nieuwgierigheid.., ikke nu ook 😀😀😀knuf

Ellie's Quiltplace zei

@ Truus: :o) Heel veel meer kan ik nog niet vertellen. Dat zou ook veel te ingewikkeld worden. Maar alles begint met blokjes, en deze quilt is niet anders!

@ Paulette: Thank you! Yes, I hope it's going to be a lovely quilt. Since I design my quilts myself, I never have an example, but seeing the colors and the traditional blocks, I'm quite confident it'll be OK!

@ Mieke: hihi! Ik snap dat je nieuwsgierig bent, maar ik heb geen voorbeeld van de quilt dat ik kan laten zien, dus voorlopig zul je het toch echt hiermee moeten doen ;o)

Mireille zei

Hoi Ellen,

Nieuwe blokjes, dus een nieuwe quilt
ik ben nu al nieuwsgierig hoe het er uit gaat zien, maar jou kennende prachtig.

Ik zie vaak dat je de grijze klos aurifil gebruik, ik ook maar mensen vinden dat vaak vreemd dat ik deze dikte gebruikt, zou je misschien eens wat willen vertellen over het gebruik van garen op je blog?

Vriendelijke groetjes,
Mireille

Wonky Girl zei

Your quilt will be very beautiful once finished. I would like to send you a piece of fabric for the quilt. It would be so fun to think of my scrap of fabric as a block in your quilt.
If you could use another scrap please send me your mailing address. My scraps are Civil War re-prints.

Ellie's Quiltplace zei

@ Mireille: de grijze klos is de fijnste he ;o)
Ik wil daar zeker binnenkort meer over vertellen! Ik heb er wel geen 'wetenschappelijke' redenering voor hoor, gewoon eigen ervaring en voorkeur :o)

@ Wonky Girl: thank you! That would be fun indeed! I'll send you an e-mail!

quiltsathome zei

Je hebt helemaal gelijk; dit zijn al erg leuke blokjes geworden !
Ik ben benieuwd hoe je het verder gaat maken.

Ellie's Quiltplace zei

@ Patricia: Dankjewel!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...