23 september 2011

Daar is 'ie weer...

Daar is 'ie weer... mijn piramidequilt. Hij groeit en groeit. Er zijn al veel herinneringen verwerkt in deze kleine blokjes, en straks komen ze allemaal samen in één quilt.

Here it is again... my piramid quilt. Growing and growing. Many memories are sewn into these tiny blocks, to be united in one quilt.


Vorige week schreef ik in een van mijn reacties dat ik had besloten hoe ik de blokken in de quilt ging verwerken, en zo gaat het worden. Eenvoudig, maar mooi!

Last week, I wrote in one of my comments that I'd decided how to organise the blocks in the quilt, and this is how it's going to be. Simple, but beautiful!


Jytte uit Denemarken vroeg me hoe ze best de piramideblokken met de hand kon maken. Hier is een kleine uitleg, om je op weg te helpen (als je linkshandig bent, geldt voor alles het spiegelbeeld). Als je op de afbeeldingen klikt worden ze groter.

Jytte from Denmark asked me about hand piecing the pyramid blocks. Here's a little tutorial, to get you started (if you're left handed, please work the other way around). Click on the images to enlarge.


1. Neem de mallen over op de achterkant van de stof. Knip ze uit, zodat er 0,5 cm naadtoeslag overblijft.

1. Trace the templates onto the wrong side of the fabric. Cut, leaving 0,5 cm seam allowance.


2. Speld de stoffen. Ik begin het liefst bovenaan de piramide en dan werk ik naar beneden. Zo kan ik de kleine stukjes stof goed vasthouden. Ik gebruik 2 verticale spelden, precies in de hoekjes van de naailijnen. Voor grotere stukken gebruik ik een horizontale speld, die ook weer exact op de naailijnen van beide stoffen is gespeld. Hoe preciezer je speldt, hoe preciezer je kan naaien!

2. Pin the fabrics in place. I like to start with the top and work my way down to the bottom of the pyramid, making sure I have a grip on the tiny pieces I work with. I use 2 vertical pins, exactly in the corners of the sewing lines. For larger pieces, I place a horizontal pin, also exactly on the sewing lines of both fabrics. The more precise you pin, the more precise the sewing will be!


3. Ik hecht mijn draad aan door 2 steekjes op dezelfde plaats te maken. Bij het 3e steekje (opnieuw op dezelfde plaats) laat ik mijn naald in de stof steken, neem de draad vast, daar waar hij uit de stof komt, en draai hem 3 keer rond de naald. Trek de naald en draad helemaal aan en de draad zit keurig vast!

3. I fix my thread by making 2 stitches in the same place. When I make the third stitch (again in the same place) I leave my needle in the fabric, take the thread right where it comes out of the fabric and turn it around the needle 3 times. Then pull the needle and the thread is fixed!


4. Ik gebruik een rijgsteek om de lapjes aan elkaar te naaien. Ik maak 3 tot 5 steekjes en dan maak ik een stiksteek (een stevigheidssteekje) om mijn naad extra stevig te maken. Dan maak ik weer 3 tot 5 rijgsteekjes,...

4. I always use a running stitch for piecing the fabrics. I make 3 - 5 stitches and then I make a back stitch, to make my seam more firm. I continue with 3 - 5 running stitches, ...


5. Aan het einde van de naailijn hecht ik mijn draad af op precies dezelfde manier als ik heb aangehecht.

5. At the end of the sewing line, I fix my thread exactly the same way as I fixed it at the start.


6. Knip de naadtoeslag af tot ongeveer 0,3 cm.

6. Trim the seam to approximately 0,3 cm.


En zo zijn er ineens weer een paar blokken klaar. De piramideteller staat nu op 49 piramides, hoeveel heb jij er al 'gebouwd'?

And by explaining all that, again some blocks are finished. I have 49 pyramids in total, how many pyramids have you 'build' already?

19 opmerkingen:

Annelies zei

Heel erg leuk gedaan Ellen !

inge zei

mooi Ellen, ik vind het echt prachtig (maar moet op mijn handen zitten)

Hennie zei

Je piramide's zien er prachtig uit ! ! !
Fijn weekend Hennie.

Carin zei

Ik heb nog geen pyramide gebouwd maar volg jou op de voet... ze worden leuk, leuk, leuk !!

AnitaS zei

Wat heb je er al veel. Je gaat wel snel.

Ellie's Quiltplace zei

@ Annelies, Inge, Hennie, Carin: er zitten ook echt heel 'lelijke' bij hoor, haha. Combinaties die ik normaal nooit zou maken. Maar dat maakt de quilt nu juist zo leuk!

@ AnitaS: het is ook een heerlijk werkje om te doen. In een verloren uurtje heb je zo een paar blokjes af.

Ellen zei

Hij word steeds mooier Ellen, geweldig zoals je de tutorial heb geplaatst zo duidelijk, dank je wel !!
Ik ga toch op zoek naar stofjes denk ik dit is TE leuk gewoon ;-)

Jytte R zei

Thank you for the detailed instructions of making the pyramids.
Now there is no reason not to get started.
It will give a trip through memory lane opening the big box with all the scraps.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat is hij mooi en wat kan jij toch fijntjes quilten.

Groetjes
Ines

Marga (MarPie) zei

Het zijn ontzettend leuke pyramides, op welke mooi quilt heb jij ze toch ieder keer liggen?

Groetjes,
Marga♥

Ellie's Quiltplace zei

@ Ellen: welkom bij de piramideclub ;o)

@ Jytte: it's such a lovely project to work on and indeed, it's a nice trip through memory lane.

@ Ines: dankjewel, ik ben nogal een Pietje Precies :o)

@ Marga: ik durf het bijna niet zeggen, maar de witte quilt is gekocht, LOL. Philippe gebruikt hem om 's avonds op de bank lekker onder te kruipen. Mijn quilts mogen best gebruikt worden, maar ik vind het zonde als een handgemaakte quilt over de grond sliert. Deze kwam ik ineens tegen bij Casa, en zeg zelf, voor nog geen 30 euro kun je het toch niet laten liggen!

Fien zei

Wat wordt hij mooi.De manier hoe jij het uitleg klinkt zo gezellig dat je er zo aan wilt beginnen.
Maar ik ben al met zoveel bezig. Ik blijf het wel volgen
Groetjes Fien.

Ellie's Quiltplace zei

@ Fien: ik ben ook met veel te veel bezig, LOL. Ik heb nu een aantal projecten uitgekozen om eerst af te maken en de piramides, die geven een leuke afwisseling ;o)

Anoniem zei

dag Ellen

Ik heb er ook al zes. Dit weekend gemaakt en je hebt gelijk: het is de max.
Groetjes
Gratienne

Ellie's Quiltplace zei

@ Gratienne: leuk dat je meedoet! En een heerlijk begin al, 6 blokken. Het gaat snel he, zo'n blokje en het is leuk om verschillende combinaties te maken.

Anoniem zei

Hoi Ellen,

Ik volg je dagelijks en de piramides spreken me echt aan. Ik heb een doos vol met restjes en ik denk er toch eens aan te beginnen, alhoewel ik met zoveel bezig ben. Maar zoals je zegt is het een leuke afwisseling. Wel heb ik nog een vraagje, wat zijn de afmetingen?

lieve groet,
marina

Ellie's Quiltplace zei

@ Marina: leuk dat je ook aan de piramides begint. Het is inderdaad een leuke afwisseling, al is 'ie zo verslavend dat je moet oppassen dat je andere quilts niet 'de afwisseling' worden van deze, haha!
Hier http://elliesquiltplace.blogspot.com/2011/09/het-blok.html vind je precies hoe groot het blok is en hoe de mallen worden gemaakt.
Veel piramide-plezier!

Karen zei

Looking good!!!!

wilma oud zei

Ellie, wat wordt die mooi en ik geniet ook van je verhalen. Ik ben nog beginner, maar ik weet zeker dat ik deze quilt ook een keer ga maken, alleen al door jouw duidelijke uitleg en gratis patroon.
Groetjes WilmaO

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...